Saturday, December 21, 2013

در اوايل ركابها به وسيله زنجير به چرخ جلو متصل مي شدند و بعدها به علت اشكالي كه اين امر در تغيير داد


در برخي از كشورهاي دنيا از جمله ايران موتور سيكلتها جزئي از جريان ترافيك هستند و بايد همانگونه كه به ايمني ساير استفاده كنندگان از راه توجه مي شود ايمني موتور سيكلت سواران نيز مورد توجه قرار گيرد .
به گزارش پايگاه اطلاع رساني پليس حتي به دليل آسيب پذيري بيشتر سرنشينان موتور سيكلت نسبت به سرنشينان اتومبيل اين گروه نيازمند smog coupons توجه بيشتر مي باشند با وجود اين تاكنون نيازها و مشكلات خاص موتورسيكلتها چنان كه بايد و شايد توسط مسئولين طراحي راه ومديريت و مهندسي ترافيك مود توجه قرار نگرفته است .
در دهه هاي اخير استفاده از اين وسيله به طور فرآينده اي رشد يافته و همچنان در حال گسترش است به تبع افزايش روز افزون استفاده از اين وسيله ميزان توليد آن نيز مخصوص در سالهاي smog coupons اخير روند چشمگيري داشته است به گونه اي كه براساس برآورد وزارت صنايع و معادن ميزان توليد ساليانه موتورسيكلت در سال 85 با رشد 5/12% نسبت به سال قبل (84) رسيده است .
بنا به اظهار فرماندهي پليس راه كشور 50% راكبان موتورسيكلت در تصادفات فوتي و جرحي مقصر بوده اند. براساس اعلان پليس راه كشور عوامل موثر در بروز تصادفات موتور سيكلت ها و عدم رعايت حق تقدم و تغيير مسير ناگهاتي انحراف به چپ عدم توجه به جلو و رعيت نكردن فاصله طولي و تخطي از سرعت مطمئنه و عدم توانائي در كنترل وسيله نقليه بوده است , همچنين بررسيها نشان داده است كه عدم استفاده از كلاه ايمني مهمترين علت مرگ موتور سواران و راكبان آنها بوده است.
عليرغم وجود قوانين كافي و جامع در كشور متاسفانه به دليل عدم رعايت آنها از سوي راكبان موتورسيكلت همه ساله شاهد افزايش تصادفات و بروز خسارتهاي جانبي و مالي مي باشيم . كلاه ايمني يكي از وسايل و تجهيزات ايمني مهم و مورد نياز موتور سيكلت سواران است كه در چند سال اخير در كشور ما نيز از سوي مسئولان ذيربط تاكيد و پيگيري smog coupons مي شود .
متاسفانه بايد گفت كه موتورسيكلت سواران در جامعه ما چندان اهميتي به اين موضوع نداده و با عدم رعايت اين موضوع روزانه با مرگ و مير موتورسيكلت سواراني مواجهند كه اكثرا" در گروه سني جوانان و نوجوانان مي باشند . بخش عمده اي از راكبين هم براي گريز از پليس به استفاده از كلاه ايمني غير استاندارد و پلاستيكي مبادرت مي ورزند .
بنا بر آمار برگرفته از مجله نگاه در كشور ما 34% تلفات جانبي تصادفات كشور را موتور سواران تشكيل مي دهند و 59% اين افراد در اثر ضربه به سر جان خود را از دست مي دهند كه اگر در اين موارد از كلاه ايمني استفاده شود ميزان تلفات در اين حوزه به 22% از كل تلفات كاهش خواهد يافت .
عدم اجبار داشتن گواهينامه موتورسيكلت و عدم ارائه اموزشهاي smog coupons لازم به موتور سواران از جمله مواردي است كه احتمال وقوع تصادف را در اين گروه از وسائل نقليه زياد مي كند چرا كه راكبين موتور شايد فرصت براي كسب تجربه در خصوص چگونگي كنترل وسيله در شرايط حاد را ديگر نخواهند smog coupons داشت .
فرسودگي و نامناسب بودن موتورهاي در حال تردد در سطح جاده ها عدم كاركرد مناسب سيستم روشنايي و ترمز آنها فقر مالي استفاده كنندگان براي رسيدگي به موتور سيكلت خود تكنولوژي بسيار پايين در ساخت و مونتاژ سيستم هاي موتور سيكلت از عمده مشكلات موتور سيكلت و راكبين دركشور به شمار مي رود.
همانطور كه مي دانيم يكي از ابزارهاي اصلي براي جمع آوري اطلاعات مورد نياز به منظور بررسي علل و عوامل موثر در بروز تصادفات موتور سيكلت استفاده از کروکي هاي تصادفات( smog coupons معروف به فرم هاي کام114) است , كه توسط افسران داراي رتبه حداقل کارشناس فني و بر اساس مشخصات وسايل درگير در تصادفات , وضعيت هوا , راننده , جاده و طرح هندسي راه تکميل مي گردند. در حال حاظر تنها مرجع موجود در کشور در خصوص آمار و مشخصات تصادفات smog coupons همين فرم هاي کام114 مي باشد.
روزي كه انسان خود را شناخت و در راه تلاش و تكاپوي بسط و توسعه محيط زندگي خود به راه اختراعات و ابداعات قام نهاد هميشه در اين انديشه بوده و هست كه شرايط كار و زندگي را آسانتر و بازدهي كار را بيشتر سازد . نگاهي به تاريخچه ابدعات و اختراعات بشر از ابتدا تا كنون مويد اين ادعاست .
اختراع چرخ مسير بزرگي را براي ترقيات فني گشود در سال 1817 درآلمان شخصي به نام سائوئر بورن دو عدد چرخ يك وسيله نقليه را به در مقابل يكديگر قرار داد . با اختراع زنجير كه مي توانست حركت ركابها را به محور چرخ منتقل كند شكل دوچرخه ها تغيير كرد .
در اوايل ركابها به وسيله زنجير به چرخ جلو متصل مي شدند و بعدها به علت اشكالي كه اين امر در تغيير دادن فرمان دوچرخه ايجاد مي كرد زنجير را به چرخ عقب وصل كردند . رايملري در سالهاي حدود 1835 موتوري ساخت كه از نقطه نظر تكنيكي نسبت به ماشينهاي بخار خيلي كاملتر و بهتر بود
رايملر نواقص فني موتوري كه اتو ساخته بود را از بين برد و توانست يك نوع موتور انفجاري بسازد كه در آن پيستونها به صورت چهار هنگامي حركت مي كردند . از اآنجا كه موتور گازي ساخت اوتو محتاج يك مخزن گاز بسيار بزرگ بوده به مرحله عمل درآوردن اين تئوري كار بسيار مشكلي بود رايملر پس از دوسال كوشش شبانه روز درسال 1833 ميلادي موفق شد موتوري بسازد كه سوخت ان از راه مخلوط شدن ذرات نفت با هوا تامين شود .
ساختمان اين موتور با آنچه او قبلا" ساخته بود فرق فراوان داشت . موتور قبلي در مقابل توليد يك اسب بخار نيرو 730كيلوگرم وزن داشت در حالي كه موتور جديد براي توليد همين مقدار نيرو فقط 44 كيلوگرم وزن پيدا مي كرد اين موتور دااي 180 دور در دقيقه بود .
با استفاده از اين موتور ساخت وسيله نقليه اي كه بتواند خود به طور مستقيم نيروي حركت خود را تامين كند ممكن گرديد دايملر يك روز موتوري را كه ساخته بود بر روز يك دوچرخه نصب كرد و به اين ترتيب اولين موتور سيكلت را در جهان ساخت .متاسفانه اين موتور سيكلت در آن سال مورد توجه مردم قرار نگ

No comments:

Post a Comment